Zoeken
 

Weblog verkeersmaatregelen.nl


Welkom op onze weblog over verkeersmaatregelen en aanverwante zaken. Maandelijks plaatsen wij onze visie over verkeersmaatregelen. Wat valt ons op in de openbare ruimte aan verkeersmaatregelen, hoe gedragen verkeersdeelnemers zich en kan/wordt er op gehandhaafd.


Het is altijd onze intentie om waardevolle informatie te bieden met onze blogartikelen, echter de waarde van deze blogartikelen wordt voor een groot deel bepaald door de opmerkingen en vragen die lezers erbij plaatsen.


Daarom nodigen we je van harte uit om jouw inzichten bij te dragen aan de blogartikelen.


En kom dan ook weer eens terug om te lezen wat anderen hebben bijgedragen.


Hieronder vind je alle blogartikelen op een rijtje.

Veel leesplezier!

Weblog
jun 16

Geplaatst door: Peter Veringmeier
dinsdag 16 juni 2015 20:27  RssIcon

Rijkswaterstaat heeft vanaf 23 maart 2015 op veertig plekken langs trajecten waarvan bekend is dat er regelmatig rode kruizen worden genegeerd bebording geplaatst met een boodschap die gericht is op het tegengaan van dit onwenselijk gedrag van weggebruikers.


In deze weblog vraag ik me af hoe effectief deze borden zijn en of ze geen precedentwerking oproepen.


Voor weggebruikers die niet begrijpen wat een rood kruis boven een rijstrook op de snelweg betekent staat de weinig verrassende tekst: Bij rood X: Rijstrook DICHT met witte letters op een blauwe achtergrond.


De borden staan langs de A1, A12, A20, A27, A28 en de A67. Op deze zes wegen zijn dertien trajecten uitgekozen, na overleg met de politie en op basis van eerder onderzoek in 2013. Met de borden hoopt Rijkswaterstaat de veiligheid van weginspecteurs, wegwerkers en hulpverleners te vergroten.


Maar hoe weet Rijkswaterstaat nu of de investering in deze borden enig effect heeft? Het specifieke effect van de bebording is in feite niet meetbaar, omdat er ook extra gecontroleerd wordt op dezelfde trajecten.


Ik geloof ook niet dat door middel van een tekstbord het gedrag van de weggebruiker zal veranderen. Als iemand bewust het rode kruis negeert, zal hij echt niet van gedachten veranderen door dit blauwe bord. De vele boetes die politie en weginspecteurs blijven uitdelen en de ongelukken die nog steeds plaats vinden zijn wat dat betreft duidelijke graadmeters.


Het geplaatste bord is bovendien geheel overbodig. Want in artikel 73, RVV 1990, Hoofdstuk III, paragraaf 3 staat al vermeld dat bij rijstrooklichten een rood kruis betekent dat de rijstrook niet mag worden gebruikt. De vluchtstrook mag alleen in noodgevallen worden gebruikt. De rijstrook is dus niet "DICHT".


De website GeenStijl heeft een duidelijke mening over deze borden: Nieuw verkeersbord toont failliet Nederland. Uit de reacties op deze stellingname blijkt dat veel mensen deze mening delen.


Hiernaast ligt het gevaar van precedentwerking op de loer. Dit komt met name omdat deze campagneborden te veel op echte verkeersborden lijken, die ook nog eens op slechts zes autosnelwegen zijn geplaatst. Weggebruikers kunnen nu op andere wegen denken dat de rijstrook niet DICHT is, als er behalve een rood kruis géén blauwe borden zijn geplaatst. Natuurlijk is dan nog steeds artikel 73 RVV 1990 van kracht, maar door het gekozen uiterlijk en de beperkte locaties geven de geplaatste borden dus eigenlijk alleen maar verwarring.


Al met al heb ik niet het idee dat Rijkswaterstaat nu een doordachte campagne is gestart om het gedrag van weggebruikers te beïnvloeden. De boodschap is daarvoor veel te mat. Het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) lanceerde april 2015 een campagne Rode X, met een agressievere boodschap: Een X negeren = levens riskeren. Hiermee schept het Agentschap duidelijkheid. "Wanneer u onder een rood kruis door rijdt, brengt u niet alleen anderen maar ook uzelf in gevaar. De kans dat u immers betrokken geraakt bij een zware aanrijding is reëel, met alle gevolgen van dien. Zorg dus goed voor uw eigen veiligheid. Volg de aanduiding op de portieken en word zelf geen slachtoffer." aldus het AWV. Met deze campagne speelt het AWV in op het gevoel van de weggebruiker en dat is iets wat het Nederlandse blauwe bord in elk geval niet doet.


Ik ben heel benieuwd naar jouw mening. Plaats jouw commentaar alsjeblieft in het commentaarveld onder de blog, zodat we er allemaal van kunnen leren.

 

Copyright ©2015 Peter Veringmeier

2 commentaren tot heden...


Betr: Heeft zo'n informatiebord enig effect?

Volgens mij is alleen al het feit dat de X niet in rood is afgebeeld al een giga misser.
Inderdaad zal dit bord overtreders niet echt afschrikken.

Door M.Vester op   donderdag 18 juni 2015 20:19

Betr: Heeft zo'n informatiebord enig effect?

Enerzijds valt het te betreuren dat dit soort informatieve borden nodig zijn. Er zijn dan vervolgens nog wel meer informatieve borden te verzinnen. Maar laten we wel wezen, nieuw is het fenomeen niet, en de mensen vragen er zelf om. Wat te denken van borden als "fietspad, dus niet brommen", "parkeren alleen in de vakken", "geldt ook voor de berm".

Bovendien, was u overigens niet ten tijde van de discussie over de onduidelijkheid van de invoering van de nieuwe maximumsnelheid op autosnelwegen juist voor het weergeven van de op dat moment geldende maximumsnelheid op de matrixborden boven de rijstroken? Dat zou je evengoed kunnen scharen onder de noemer 'onnodig informatief'...

Door Frank op   maandag 22 juni 2015 19:13

Uw naam:
Titel:
Opmerking:
Beveiligingscode
Voer de hierboven getoonde code in de hieronderstaande box.
Commentaar Toevoegen   Annuleren