Zoeken
 

Weblog verkeersmaatregelen.nl


Welkom op onze weblog over verkeersmaatregelen en aanverwante zaken. Maandelijks plaatsen wij onze visie over verkeersmaatregelen. Wat valt ons op in de openbare ruimte aan verkeersmaatregelen, hoe gedragen verkeersdeelnemers zich en kan/wordt er op gehandhaafd.


Het is altijd onze intentie om waardevolle informatie te bieden met onze blogartikelen, echter de waarde van deze blogartikelen wordt voor een groot deel bepaald door de opmerkingen en vragen die lezers erbij plaatsen.


Daarom nodigen we je van harte uit om jouw inzichten bij te dragen aan de blogartikelen.


En kom dan ook weer eens terug om te lezen wat anderen hebben bijgedragen.


Hieronder vind je alle blogartikelen op een rijtje.

Veel leesplezier!

Weblog
sep 23

Geplaatst door: Peter Veringmeier
woensdag 23 september 2015 16:40  RssIcon

De ANWB hield een verkeersexamen onder haar lezers en wat blijkt: 78% van de Nederlandse autorijders zou waarschijnlijk zakken als ze een theorie-examen zonder voorbereiding moeten maken.


Maar als de gewone weggebruiker de regels zo slecht kent, hoe zit het dan met de wegbeheerders die al die verkeersmaatregelen bedenken? En met de aannemers die bij een wegopbreking een verkeersplan ter goedkeuring moeten voorleggen aan die wegbeheerder? Als we de publicatie van de SWOV over de slechte toepassing van de ontwerpwijzer fiets en van de Inspectie SZW over handhaving bij opdrachtgevers hierop nalezen, dan is er ook onder vakgenoten nog veel te investeren in parate kennis van wet- en regelgeving.


CROW heeft in 2008 het Handboek verkeerswetgeving uitgegeven. Deze publicatie geeft een overzicht van de wetten en regelingen die bepalingen bevatten voor wegontwerp of verkeersvoorzieningen waar je je als wegbeheerder aan moet houden. Het handboek geeft bovendien aan wat de onderlinge relatie is tussen de verschillende wetten en regelingen.


Je moet echter veel meer kennis hebben van de verkeerswetgeving dan hierin staat vermeld. Om de regels toe te kunnen passen in het verkeer moet je de tekst ook begrijpen. De verkeerswetgeving is uitgebreid en zeer geregeld wijzigen bepaalde regels in deze wetgeving. Een overzicht van belangrijke verkeerswetgeving vind je op onze website en alle belangrijke wijzigingen hebben wij voor je op een rijtje gezet.


Als ik door de openbare ruimte van Nederland rij kom ik veel situaties tegen, waarbij ik me afvraag of de verkeerstekens wel functioneel zijn en of ze wel een juridische grondslag hebben voor de toepassing ervan.


In het belang van de veiligheid van weggebruikers moet je er voor zorgen dat je je kennis op peil houdt. Een goede actuele kennis van de regels hoort daarbij, want er verandert veel in het verkeer.


Zou een verplicht examen voor verkeerskundigen, wegbeheerders en uitvoerders verbetering bieden? Met een certificering, die slechts 5 jaar geldig is, zodat we ook frequent op herhalingscursus gaan? Of lijdt verplichting alleen maar tot uitholling van het aanbod aan cursussen, waarbij door wildgroei van aanbieders de kwaliteit gelijk met de prijs daalt onder het gewenste niveau?


Ik ben benieuwd naar jouw mening. Plaats jouw commentaar, tips of vragen alsjeblieft in het commentaarveld onder de blog, zodat we er allemaal van kunnen leren.

 

1 commentaren tot heden...


Betr: Verplicht op herexamen?

Geen verplicht examen voor verkeerskundigen etc., net zo min als voor automobilisten. Alleen maar administratief gedoe, extra kosten, en een certificaat an sich zegt ook niets. Bovendien, vergeet de invloed van de politiek ook niet. Minder borden, meer borden, officiële dubbele borden, onofficiële 'fun'-borden... Als verkeerskundige zul je het niet altijd makkelijk hebben. Datgeen wat je buiten op straat ziet betekent niet direct dat de wegbeheerder of verkeerskundige of wie het dan ook 'bedacht of uitgevoerd' heeft, onvoldoende kennis heeft. Bovendien, als de deskundigen zometeen veel meer kennis hebben van de verkeersregels etc. (dat hebben ze in principe nu al) dan de gemiddelde weggebruiker, zolang de weggebruiker de regels niet begrijpt, schiet je er nog steeds bar weinig mee op. Oftewel, wie zal er als eerste een opfriscursus dan moeten doen?

Door Frits op   vrijdag 25 september 2015 14:19

Uw naam:
Titel:
Opmerking:
Beveiligingscode
Voer de hierboven getoonde code in de hieronderstaande box.
Commentaar Toevoegen   Annuleren