indien u deze e-mail niet goed kunt lezen, klik dan hier voor een webversie
Leergang Verkeersregelaar
Nieuwsbrief editie 2 - 2013
februari/maart 2013


Hufterproof
Hoe krijg je tijdelijke verkeersmaatregelen hufterproof?

Eind vorig jaar publiceerde het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) de uitkomsten van het driemaandelijks onderzoek Burgerperspectieven. Uit dit onderzoek bleek dat driekwart van de ondervraagden niet de huidige crisis maar de veranderende omgangsvormen het grootste probleem vindt. Dit roept bij Rolf Simons, verkeerscoördinator in de gemeente Eindhoven, de vraag op "Hoe krijg je veilige verkeersmaatregelen op de weg, die ook nog hufterproof zijn?".

Lees de weblog

Agressie
Veel agressie tegen verkeersregelaars

Een middagje zoeken op internet levert een zwartboek aan agressie op tegen verkeersregelaars. Welke impact dat heeft voor de verkeersregelaar zelf vertelt Nol van Steenbergen in een video.

De Inspectie SZW heeft in de periode maart 2011 tot en met februari 2012 in totaal 36 werkgevers van verkeersregelaars bezocht.

Bij de verkeersregelaars is het risico op agressie en geweld groot. Zij hebben dagelijks te maken met bijvoorbeeld scheldpartijen, dreigingen met fysiek geweld en (bijna-)aanrijdingen. Werkgevers van verkeersregelaars nemen nog te weinig maatregelen om hun personeel hiertegen te beschermen. Zij moeten onder meer aandacht besteden aan voorlichting en training van medewerkers. Ook moeten er instructies komen hoe ze het beste kunnen handelen bij een incident.

Lees verder

Proces-verbaal
Verkeersregelaar wil ook bon schrijven

Verkeersregelaars blijven machteloos in het verkeer omdat zij niet in staat zijn om bijvoorbeeld een bon uit te schrijven. Directeur Claudia Blok van De Verkeersregelaarscentrale geeft aan dat dit een doorn in het oog is. "Als mensen bewust onze aanwijzingen negeren en vervelend gaan doen, moet daar iets tegen te doen zijn. En niet alleen een aangifte die vaak een wassen neus is", zegt Blok. "Het werkt natuurlijk ook preventief als mensen beseffen dat ze gewoon een bekeuring van ons kunnen krijgen."

Lees verder

Wetenschappelijk onderzoek
Agressie onderzocht

TNO heeft in opdracht van CROW een onderzoek verricht naar agressie bij wegwerkzaamheden. Uit het rapport "Aanpakken van Agressie bij Wegwerkzaamheden" van februari 2008 blijkt dat ruim 60% van alle wegwerkers vaak te maken heeft met agressiviteit van verkeersdeelnemers.

De SWOV heeft november 2012 de factsheet "Boosheid, verkeersagressie en riskant rijgedrag" uitgebracht. Boosheid blijkt samen te hangen met agressie en riskant rijgedrag: automobilisten die boos worden achter het stuur rijden vaker agressief en lijken vaker vaker betrokken bij bijna-ongevallen.

In de factsheet "Sociale vergevingsgezindheid" van maart 2010 worden weggebruikers door de SWOV gewezen op hun eigen verantwoordelijkheid en op mogelijkheden om via het eigen gedrag de kans op onveiligheid, ergernissen en agressie in het verkeer te voorkomen.

Download de onderzoeken

Aan de slag met gedrag
Aan de slag met gedrag

Aan de slag met gedrag: verkeersvraagstukken effectiever aanpakken met gedragskennis.

Het KpVV organiseerde op 15 november 2012 een dag over gedragsbeïnvloeding met als uitgangspunt: een betere koppeling tussen gedragstheorie en de praktijk van verkeerskundigen. In het 'gedragslab' konden filmpjes rondom verschillende thema's bekeken worden. De link naar deze filmpjes zit ook in het verslag van deze dag.

Lees het verslag

Agressie, het doet mij niets
Agressie de baas

Blijven zeuren, niet willen luisteren, alles ter discussie stellen, geen 'nee' accepteren, schelden, dreigen, intimideren en soms zelfs fysiek geweld. Professionals krijgen tijdens hun werk steeds vaker te maken met grensoverschrijdend en agressief gedrag.

Er zullen altijd mensen blijven die zich agressief gedragen, maar dat wil niet zeggen dat je alles maar hoeft te accepteren. Je moet zelf duidelijk maken waar de grens ligt. Het boek "Agressie? Het doet mij (n)iets!" biedt praktische en effectieve handvatten om grensoverschrijdend of agressief gedrag op een krachtige en duidelijke wijze te voorkomen en te stoppen.

In de media maandag 5 september 2011: Interview Aan de slag (BNR Nieuwsradio, 10:15 uur)

Bestel het boek

Leergang verkeersregelaar
Leergang 'Verkeersregelaar'

Veringmeier Verkeersmanagement speelt in op de groeiende agressie tegen verkeersregelaars. Speciaal hiervoor hebben wij de Praktijkcursus I3 'Houding en gedrag verkeersregelaars' ontwikkelt. Deze cursus maakt onderdeel uit van de Leergang LG3 'Verkeersregelaar'. Deze leergang is bedoeld voor mensen die een opleiding willen volgen om een aanstelling te krijgen als beroepsverkeersregelaar. Hiernaast geeft de leergang een verdieping voor reeds aangestelde verkeersregelaars, die hun kennis en vaardigheden willen verbeteren. In deze leergang worden achtereenvolgens verdeeld over 7 dagen de volgende cursussen doorlopen:

In deze leergang zitten niet alleen de theorie- en praktijkcursus verkeersregelaar, die verplicht zijn voor de aanstelling als beroepsverkeersregelaar, maar ook een aantal aanvullende applicatiecursussen, met aandacht voor klantvriendelijkheid, omgaan met agressie, incident-management en een training voor coördinatoren.

De leergang wordt op vijf verschillende locaties in Nederland. Voor data en locaties klik hier.

Meer info


bedrijfsprofiel Zuidkade 110 | 2741 JG Waddinxveen
tel: 0182 635 216 | fax: 0182 635 016
e-mail | verkeersmaatregelen.nl

indien u deze e-mail niet goed kunt lezen, klik dan hier voor een webversie