indien u deze e-mail niet goed kunt lezen, klik dan hier voor een webversie
Verkeerstekenscan
Nieuwsbrief editie 3 - 2013
mei 2013
 
bordenwoud
Minder verkeersborden

De economische crisis heeft Nederland sinds 2008 nog stevig in zijn greep. Wegbeheerders zoeken jaarlijks naar middelen om de opbrengsten te verhogen en vooral om de kosten te verlagen. Veel gemeenten kijken of er met minder verkeersmaatregelen toch de gewenste verkeersveiligheid behouden kan worden.

In deze blog geven wij 5 tips voor een goede voorbereiding bij de sanering van verkeersborden.

Lees de weblog
 
Nut en noodzaak van verkeersborden
Niet zomaar verkeersborden ruimen

Zoveel mogelijk verkeersborden opruimen, zoals sommige politici voorstaan, is veel te kort door de bocht. De SWOV zegt dat het zonder meer laten verdwijnen van borden de verkeersveiligheid niet ten goede zal komen.

De SWOV is van mening dat er meer onderscheid in opvallendheid van borden gemaakt kan worden tussen belangrijke en minder belangrijke borden. Indien er in een bepaalde wegsituatie te veel borden geplaatst zijn, vallen de borden die weggebruikers echt moeten zien minder goed op. Een sanering van die situaties en dus van overbodige borden is dan wenselijk.

Lees verder
 
Verkeerstekensscan
Saneer uw verkeersborden met behulp van de Verkeerstekenscan

U wilt graag dat de verkeersmaatregelen binnen uw beheergebied voldoen aan uw kwaliteitsbeeld van schoon, heel en veilig. Hiernaast dienen verkeersmaatregelen alleen daar te worden toegepast waar ze functioneel bijdragen aan de verkeersveiligheid.

Wij helpen u graag en hanteren hiervoor een gestandaardiseerde werkwijze, maar passen ons oog voor detail toe op elke afzonderlijke situatie. In 8 stappen brengt Veringmeier Verkeersmanagement samen met u via de Verkeerstekenscan uw permanente verkeerstekens helder in beeld en worden ze via 10 criteria getoetst aan de hand van wet- en regelgeving en uw eigen wensen en normen.

Met ons oog voor verkeer en ruimtelijke kwaliteit wordt een saneringsplan uitgewerkt om tot een fikse afname in het aantal verkeersborden in uw gemeente te komen. In een heldere rapportage worden vervolgens onderbouwde adviezen gegeven voor sanering, vervanging en onderhoud. Nut en noodzaak van uw verkeerstekens zijn na uitvoering van onze adviezen aangetoond en met de gerealiseerde bordenreductie is uw bestand weer helemaal op orde!

Lees verder
 
Cursus K5 'Toepassing en sanering verkeerstekens'
Nieuwe cursus 'Toepassing en sanering verkeerstekens'

Het “zomaar” weghalen van verkeersborden doet afbreuk aan de verkeersveiligheid. Bovendien is dit in strijd met de door de wegbeheerder in acht te nemen zorgplicht jegens de weggebruiker. Van belang is dat er van te voren wordt gekeken of het desbetreffende verkeersbord een bepaalde functie of toegevoegde waarde heeft. Hiervoor is kennis van de verschillende toepassings- en saneringsmogelijkheden onontbeerlijk.

Met onze geheel nieuwe cursus K5 in 10 ochtenden, of de cursus K6 in 6 dagen leert u om zelfstandig permanente verkeerstekens te kunnen toepassen, beoordelen, saneren en beheren. De deelnemer is aan het einde van de cursus in staat zijn om de aard van een desbetreffende verkeerssituatie nauwkeurig in kaart te brengen. Vervolgens moet hij/zij kunnen beoordelen en herkennen of met behulp van het plaatsen of verwijderen van verkeersborden, wegmarkeringen en/of infrastructurele maatregelen de weggebruiker voldoende informatie krijgt, om op een verantwoorde en vooral veilige manier aan het verkeer te kunnen deelnemen.

De cursus K5 start op 13 september 2013 in Utrecht. De cursus K6 wordt op 3 locaties in Nederland gegeven. Op 3 september 2013 start de cursus in Eindhoven, op 4 september 2013 in Meppel en op 12 september 2013 in Utrecht. Meld u nu aan voor deelname!

Lees verder
 
Fietspaaltjesscan
Fietsberaad komt met keuzeschema om fietspaaltjes te verwijderen

Nederland is bezaaid met paaltjes, vaak staan ze aan een begin van een fietspad om te voorkomen dat er auto's geparkeerd worden of dat auto's het fietspad als doorsteek gebruiken.

Het Fietsberaad heeft een keuzeschema sanering paaltjes op fietspaden opgesteld met 5 vragen:
1. Is er (zonder paaltje) een probleem?
2. Kan het probleem ook opgelost worden zonder paaltje?
3. Wat is de beste locatie voor een paaltje?
4. Is een goede vormgeving van het paaltje mogelijk?
5. Is het probleem groter dan de nadelen van het paaltje?

Lees verder
 
Verboden aan te plakken
Verboden aan te plakken

Niet aanraken. Hier ritsen. Situatie gewijzigd. Betreden op eigen risico. Zachte berm. Het wemelt in Nederland van officiële en particuliere tekstborden en -bordjes met een grote variëteit aan hele en halve publieke geboden, verboden, voorschriften, waarschuwingen, kennisgevingen, aanraders en andere boodschappen. Hét kenmerk van deze in telegramstijl gestelde tips: iedereen kent ze maar niemand stoort zich eraan. We nemen deze het-is-maar-dat-je-het-weetkennisgevingen op straat, in het landschap en in openbare gebouwen - bewust of onbewust - op zijn best voor lief.

Zo niet Jelle Leenes. Die raakte geïntrigeerd en soms geërgerd door die vele honderdduizenden blikvangers. Hij gaat op zoek naar de zin en onzin van deze tekstborden. Wat is de bedoeling van die overvloed aan staccato teksten, wie heeft ze bedacht en geplaatst, moet een passant zich er iets van aantrekken en wat zeggen die pop-upborden over Nederland en zijn bewoners? Hij gidst de lezer informatief en commentariërend langs twintig alom aanwezige en daardoor overbekende wenken. Je zou zijn selectie de minst gevreesde 'geboden' van Nederland kunnen noemen.

Lees verder
 
Nationale Bewegwijzeringsdienst
Nationale bewegwijzeringsdienst 2 april van start

Sinds 2 april van dit jaar worden door de Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd) werkzaamheden deels uithanden van de wegbeheerders genomen. Deze dienst is een organisatie van, voor en door de gezamenlijke wegbeheerders en zorgt voor uniforme bewegwijzering op alle wegen in ons land. Dat geeft de weggebruiker duidelijkheid en bevordert de doorstroom van verkeer en de verkeersveiligheid. De NBd adviseert, ontwerpt en zorgt voor plaatsing, beheer en onderhoud van bewegwijzering.

Lees verder
bedrijfsprofiel Zuidkade 110 | 2741 JG Waddinxveen
tel: 0182 635 216 | fax: 0182 635 016
e-mail | verkeersmaatregelen.nl

indien u deze e-mail niet goed kunt lezen, klik dan hier voor een webversie