1 november 2011

Per 1 november 2011 is een verkeersregel veranderd. Hieronder vindt u de belangrijkste wijziging.

Nieuwe regels voor jongeren die hun rijbewijs willen halen

Begeleid autorijden 17-jarigen, 2 to drive


Wat is het begeleid rijden experiment 2toDrive?


Jongeren kunnen met 17 jaar hun rijbewijs (categorie B) halen. Tot hun 18e jaar mogen zij dan onder begeleiding van een coach autorijden. Dit tijdelijke experiment heet 2toDrive.


2toDrive: theorie-examen vanaf 16 jaar

Jongeren kunnen zich vanaf 16 jaar inschrijven voor het theorie-examen bij het CBR. Voorheen was de minimumleeftijd 18 jaar. Bij 2toDrive zijn de exameneisen hetzelfde als bij de reguliere examens.


Jongeren kunnen vanaf 16,5 jaar starten met rijlessen via een rijschool naar keuze. Ook kunnen zij een tussentijdse toets afleggen. Voorheen was de minimumleeftijd voor het volgen van rijlessen 18 jaar.


Jongeren kunnen zich vanaf hun 17e inschrijven voor het praktijkexamen van het CBR. Voorheen was de minimumleeftijd hiervoor 18 jaar. Om rijexamen te mogen doen, moeten ze wel een theoriecertificaat hebben. Bij 2toDrive zijn de exameneisen hetzelfde als bij normale examens.


Het rijbewijs kan in Nederland worden gebruikt, maar niet in het Caribische deel van het Koninkrijk. Het rijbewijs geldt niet in het buitenland, totdat de jongere de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt.


De bestuurder moet na het slagen voor het praktijkexamen tot zijn 18e jaar:

  • voldoen aan de gebruikelijke eisen die aan een bestuurder worden gesteld;
  • in het bezit zijn van een geldig rijbewijs en een begeleiderspas;
  • minimaal 1 geregistreerde begeleider (coach) hebben.


Jongeren vanaf 17 jaar kunnen maximaal 5 personen opgeven als coach. De coaches komen op 1 begeleiderspas te staan. Tot hun 18e jaar mogen de jongeren alleen autorijden als 1 van deze coaches naast hen zit. Ook de coaches moeten aan eisen voldoen.


2toDrive is per 1 november 2011 ingevoerd als experiment. Het experiment duurt 6 jaar. Als rijden onder begeleiding van een coach een positief effect heeft op de verkeersveiligheid kan het systeem een definitieve wettelijke status krijgen.