In deze publicatie staan de basiskenmerken waaraan een kruispunt of rotonde minimaal moet voldoen. Hierdoor worden verkeerssituaties voor weggebruikers herkenbaarder en dus veiliger. De kennis uit deze publicatie draagt bij aan het realiseren van de doelstelling van het ministerie van Infrastructuur en Milieu om het aantal verkeersdoden en zwaargewonden in het verkeer in vijf jaar tijd sterk te reduceren.
Het Bestuurlijk Overleg Ruimte en Mobiliteit (voorheen: Bestuurlijk Koepel Overleg (BKO)) heeft de kennis uit deze publicatie vastgesteld als richtlijn. Wegbeheerders passen de richtlijnen bij voorkeur toe voor het vergroten van de uniformiteit, de herkenbaarheid en de verkeersveiligheid van het wegennet in Nederland.
Deze publicatie is een hulpmiddel voor professionals die werkzaam zijn binnen wegontwerp, wegbeheer en verkeersveiligheid. De kennis is zowel toepasbaar voor een nieuw ontwerp als voor onderhoud aan een kruispunt of rotonde. Vanwege het belang van deze kennis heeft minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu de publicatie in ontvangst genomen. Lees het persbericht.
De werkgroep die heeft bijgedragen aan de uitgave bestaat uit vertegenwoordigers van Rijkswaterstaat, provincies, gemeenten, waterschappen, SWOV, TNO, Royal HaskoningDHV en CROW. Bij de totstandkoming is samengewerkt met Veilig Verkeer Nederland, de ANWB, de Fietsersbond, Vereniging Openbaar vervoer, verkeers- en educatiepsychologen en een zintuigfysioloog. Daarnaast zijn de koepelorganisaties (Interprovinciaal Overleg, Vereniging voor Nederlandse Gemeenten en de Unie van Waterschappen) betrokken.
1. Status en onderlinge samenhang 2. Afwegingsproces kruispuntvorm 2.1 Routes met verschillende kruispunten en rotondes 2.2 Kruispuntafstanden 3. Basiseisen, basiskenmerken en kruispunttypen 3.1 Basiseisen 3.2 Basiskenmerken en basiselementen 3.3 Kruispunttypen 3.4 Samenhang 3.5 Buiten de scope van deze publicatie 4. Uitwerking basiskenmerken kruispunten en rotondes 4.1 Basiskenmerken 4.2 Basiskenmerken per kruispunttype 5. Kruispunten en rotondes binnen de bebouwde kom 5.1 Kruispunten zonder voorrangsregeling binnen de bebouwde kom 5.2 Voorrangskruispunten binnen de bebouwde kom 5.2.1 (Brom)fietsers op voorrangskruispunten binnen de bebouwde kom 5.2.2 Voorrangskruispunten met ov-banen binnen de bebouwde kom 5.3 Rotondes binnen de bebouwde kom 5.3.1 (Brom)fietsers op rotonde binnen de bebouwde kom 5.3.2 Rotondes met ov-banen binnen de bebouwde kom 5.4 Kruispunten met verkeerslichten binnen de bebouwde kom 5.4.2 Kruispunten met verkeerslichten bij een solitair fietspad 5.4.3 Kruispunten met verkeerslichten met ov-banen binnen de bebouwde kom 6. Kruispunten en rotondes buiten de bebouwde kom 6.1 Kruispunten zonder voorrangsregeling buiten de bebouwde kom 6.2 Voorrangskruispunten buiten de bebouwde kom 6.2.1 (Brom)fietsers op voorrangskruispunten buiten de bebouwde kom 6.2.2 Kruispunten met ov-banen buiten de bebouwde kom 6.3 Rotondes buiten de bebouwde kom 6.3.1 Rotondes met ov-banen buiten de bebouwde kom 6.4 Kruispunten met verkeerslichten buiten de bebouwde kom 6.4.1 Kruispunten met verkeerslichten bij een solitair fiets-/bromfietspad buiten de bebouwde kom 6.4.2 Kruispunten met verkeerslichten met ov-banen buiten de bebouwde kom
Literatuur en websites Definities en begrippen Afkortingen
Bijlagen: I Afwegingsproces kruispuntvorm II Overgangszone wegvak – kruispunt III Dode hoek bij kruispunten en rotondes met fietsers IV Fietsvoorzieningen IV.1 Fietsvoorzieningen binnen de bebouwde kom IV.2 Fietsvoorzieningen buiten de bebouwde kom V Kruispunten met ov-banen V.1 Kruispunten met ov-banen binnen de bebouwde kom V.2 Kruispunten met ov-banen buiten de bebouwde kom VI Overzicht basiskenmerken wegvakken, kruispunten en rotondes VII Tabellen basiskenmerken per kruispunttype