indien u deze e-mail niet goed kunt lezen, klik dan
hier voor een webversie
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwsbrief editie 3 - 2013
|
mei 2013
|
|
|
|
|
|
De economische crisis heeft Nederland sinds 2008 nog stevig in zijn greep. Wegbeheerders
zoeken jaarlijks naar middelen om de opbrengsten te verhogen en vooral om de kosten
te verlagen. Veel gemeenten kijken of er met minder verkeersmaatregelen toch de
gewenste verkeersveiligheid behouden kan worden.
In deze blog geven wij 5 tips voor een goede voorbereiding bij de sanering van verkeersborden.
|
|
|
|
|
|
|
|
Niet zomaar verkeersborden ruimen
|
|
|
|
|
Zoveel mogelijk verkeersborden opruimen, zoals sommige politici voorstaan, is veel
te kort door de bocht. De SWOV zegt dat het zonder meer laten verdwijnen van borden
de verkeersveiligheid niet ten goede zal komen.
De SWOV is van mening dat er meer onderscheid in opvallendheid van borden gemaakt
kan worden tussen belangrijke en minder belangrijke borden. Indien er in een bepaalde
wegsituatie te veel borden geplaatst zijn, vallen de borden die weggebruikers echt
moeten zien minder goed op. Een sanering van die situaties en dus van overbodige
borden is dan wenselijk.
|
|
|
|
|
|
|
|
Saneer uw verkeersborden met behulp van de Verkeerstekenscan
|
|
|
|
|
U wilt graag dat de verkeersmaatregelen binnen uw beheergebied voldoen aan uw kwaliteitsbeeld
van schoon, heel en veilig. Hiernaast dienen verkeersmaatregelen alleen daar te
worden toegepast waar ze functioneel bijdragen aan de verkeersveiligheid.
Wij helpen u graag en hanteren hiervoor een gestandaardiseerde werkwijze, maar passen
ons oog voor detail toe op elke afzonderlijke situatie. In 8 stappen brengt Veringmeier
Verkeersmanagement samen met u via de Verkeerstekenscan uw permanente verkeerstekens
helder in beeld en worden ze via 10 criteria getoetst aan de hand van wet- en regelgeving
en uw eigen wensen en normen.
Met ons oog voor verkeer en ruimtelijke kwaliteit wordt een saneringsplan uitgewerkt
om tot een fikse afname in het aantal verkeersborden in uw gemeente te komen. In
een heldere rapportage worden vervolgens onderbouwde adviezen gegeven voor sanering,
vervanging en onderhoud. Nut en noodzaak van uw verkeerstekens zijn na uitvoering
van onze adviezen aangetoond en met de gerealiseerde bordenreductie is uw bestand
weer helemaal op orde!
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwe cursus 'Toepassing en sanering verkeerstekens'
|
|
|
|
|
Het “zomaar” weghalen van verkeersborden doet afbreuk aan de verkeersveiligheid.
Bovendien is dit in strijd met de door de wegbeheerder in acht te nemen zorgplicht
jegens de weggebruiker. Van belang is dat er van te voren wordt gekeken of het desbetreffende
verkeersbord een bepaalde functie of toegevoegde waarde heeft. Hiervoor is kennis
van de verschillende toepassings- en saneringsmogelijkheden onontbeerlijk.
Met onze geheel nieuwe
cursus K5 in 10 ochtenden, of de
cursus K6 in 6 dagen leert u om zelfstandig permanente verkeerstekens
te kunnen toepassen, beoordelen, saneren en beheren. De deelnemer is aan het einde
van de cursus in staat zijn om de aard van een desbetreffende verkeerssituatie nauwkeurig
in kaart te brengen. Vervolgens moet hij/zij kunnen beoordelen en herkennen of met
behulp van het plaatsen of verwijderen van verkeersborden, wegmarkeringen en/of
infrastructurele maatregelen de weggebruiker voldoende informatie krijgt, om op
een verantwoorde en vooral veilige manier aan het verkeer te kunnen deelnemen.
De cursus K5 start op 13 september 2013 in Utrecht. De cursus K6 wordt op 3 locaties
in Nederland gegeven. Op 3 september 2013 start de cursus in Eindhoven, op 4 september
2013 in Meppel en op 12 september 2013 in Utrecht. Meld u nu aan voor deelname!
|
|
|
|
|
|
|
|
Fietsberaad komt met keuzeschema om fietspaaltjes te verwijderen
|
|
|
|
|
Nederland is bezaaid met paaltjes, vaak staan ze aan een begin van een fietspad
om te voorkomen dat er auto's geparkeerd worden of dat auto's het fietspad als doorsteek
gebruiken.
Het Fietsberaad heeft een keuzeschema sanering paaltjes op fietspaden opgesteld
met 5 vragen:
1.
|
Is er (zonder paaltje) een probleem?
|
2.
|
Kan het probleem ook opgelost worden zonder paaltje?
|
3.
|
Wat is de beste locatie voor een paaltje?
|
4.
|
Is een goede vormgeving van het paaltje mogelijk?
|
5.
|
Is het probleem groter dan de nadelen van het paaltje?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Niet aanraken. Hier ritsen. Situatie gewijzigd. Betreden op eigen risico. Zachte
berm. Het wemelt in Nederland van officiële en particuliere tekstborden en
-bordjes met een grote variëteit aan hele en halve publieke geboden, verboden,
voorschriften, waarschuwingen, kennisgevingen, aanraders en andere boodschappen.
Hét kenmerk van deze in telegramstijl gestelde tips: iedereen kent ze maar
niemand stoort zich eraan. We nemen deze het-is-maar-dat-je-het-weetkennisgevingen
op straat, in het landschap en in openbare gebouwen - bewust of onbewust - op zijn
best voor lief.
Zo niet Jelle Leenes. Die raakte geïntrigeerd en soms geërgerd door die
vele honderdduizenden blikvangers. Hij gaat op zoek naar de zin en onzin van deze
tekstborden. Wat is de bedoeling van die overvloed aan staccato teksten, wie heeft
ze bedacht en geplaatst, moet een passant zich er iets van aantrekken en wat zeggen
die pop-upborden over Nederland en zijn bewoners? Hij gidst de lezer informatief
en commentariërend langs twintig alom aanwezige en daardoor overbekende wenken.
Je zou zijn selectie de minst gevreesde 'geboden' van Nederland kunnen noemen.
|
|
|
|
|
|
|
|
Nationale bewegwijzeringsdienst 2 april van start
|
|
|
|
|
Sinds 2 april van dit jaar worden door de Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd)
werkzaamheden deels uithanden van de wegbeheerders genomen. Deze dienst is een organisatie
van, voor en door de gezamenlijke wegbeheerders en zorgt voor uniforme bewegwijzering
op alle wegen in ons land. Dat geeft de weggebruiker duidelijkheid en bevordert
de doorstroom van verkeer en de verkeersveiligheid. De NBd adviseert, ontwerpt en
zorgt voor plaatsing, beheer en onderhoud van bewegwijzering.
|
|
|
|
|
|
indien u deze e-mail niet goed kunt lezen, klik dan
hier voor een webversie
|