Zoeken
 

Weblog verkeersmaatregelen.nl


Welkom op onze weblog over verkeersmaatregelen en aanverwante zaken. Maandelijks plaatsen wij onze visie over verkeersmaatregelen. Wat valt ons op in de openbare ruimte aan verkeersmaatregelen, hoe gedragen verkeersdeelnemers zich en kan/wordt er op gehandhaafd.


Het is altijd onze intentie om waardevolle informatie te bieden met onze blogartikelen, echter de waarde van deze blogartikelen wordt voor een groot deel bepaald door de opmerkingen en vragen die lezers erbij plaatsen.


Daarom nodigen we je van harte uit om jouw inzichten bij te dragen aan de blogartikelen.


En kom dan ook weer eens terug om te lezen wat anderen hebben bijgedragen.


Hieronder vind je alle blogartikelen op een rijtje.

Veel leesplezier!

Weblog
mrt 2

Geplaatst door: Peter Veringmeier
donderdag 2 maart 2017 12:03  RssIcon

Pro-actief omgaan met omgevingsveiligheid geen vanzelfsprekendheid


Op dinsdag 21 februari was ik aanwezig op het 4e BLVC-café in Alphen aan de Rijn. Tijdens deze bijeenkomst, die werd geleid door Bewuste Bouwers, werd het thema ‘omgevingsveiligheid’ behandeld. De opdrachtnemers gaven aan dat zij allemaal veiligheid als hoogste prioriteit hebben en dat juist de opdrachtgevers huiverig zijn om het als gunningscriteria in aanbestedingen mee te laten wegen. In mijn vorige blog heb ik al stil gestaan bij de acties die zijn uitgezet om de omgevingsveiligheid te borgen tijdens aanbesteding en contracten.


Waarmaken van ambities

De volgende dag, woensdagmorgen 22 februari, stormt het in Nederland. Veel scholieren trotseren weer en wind om weer op tijd op school te zijn. Deze kwetsbare verkeersdeelnemers fietsen dan in vaak grote groepen over de drukke wegen, waarbij ze goed moeten oppassen dat ze niet worden omvergeblazen door de wind. Deze ochtend rij ik om 07.45 uur langs een nieuwbouwlocatie nabij het station van Gouda. De aannemer van dit project heeft langs de Burgemeester Jamessingel de afzetting van de bouwplaats bedekt met diverse spandoeken. De wind heeft vat gekregen op dit grote oppervlak aan doeken en de bouwhekken hangen deels nog gevaarlijk over het fietspad en zijn deels al over het fietspad heen gevallen.


Om 08.30 uur rij ik langs dezelfde locatie en zie dat er nog niets gewijzigd is aan deze gevaarlijke situatie. Ik besluit om de situatie vast te leggen op foto en film. Terwijl ik de situatie aan het filmen ben zie ik circa 10 bouwvakkers vlak achter het omgevallen hek aan het werk, ze zien mij ook, groeten mij en gaan verder met hun activiteiten, de gevaarzettende situatie totaal negerend.



Levensreddend gedrag

Ik besluit na het nemen van de opnames de uitvoerder op te zoeken. Die blijkt in een bouwkeet verderop langs het spoor te zitten. Als ik naar binnen loop valt meteen op dat op de wanden diverse posters zijn geplakt die de veiligheidsambitie van dit bouwbedrijf verwoorden. Een poster met de titel ‘10x levensreddend gedrag op de bouwplaats’ valt bij mij bijzonder op. Bij de zesde gedragsregel staat vermeld:

Ik accepteer aangesproken te worden en spreek aan.

Als iemand je aanspreekt sta er dan open voor. Zie je zelf iemand onveilig werken spreek hem of haar daar dan op aan.

Leuk verwoord, maar weinig effectief. Nergens op de poster staat vermeld: Zie je zelf iemand onveilig werken, doe er dan wat aan!


Aangemoedigd door het feit dat ik de uitvoerder in elk geval mag aanspreken over de onveilige situatie vind om 08.40 uur het volgende gesprek plaats:


Peter: Goedemorgen, ik ben Peter Veringmeier. Mag ik de uitvoerder spreken?

Frank*: Goedemorgen, ik ben Frank. De uitvoerder zit hiernaast, maar is telefonisch in gesprek. Kan ik u ergens mee helpen?

Peter: Ja, heeft u vanmorgen al naar buiten gekeken?

Frank: Hoezo?

Peter: Weten jullie dat er bouwhekken zijn omgewaaid en op het fietspad liggen?

Frank: Ja, we zijn er mee bezig.

Peter: Hoezo mee bezig? Ik reed hier een uur geleden ook al langs en toen lagen de hekken ook al om.

Frank: Ja dat is bekend, de politie heeft het ons ook al gemeld.

Peter: Waarom doen jullie er dan niets aan?

Frank: We hebben een bedrijf gebeld die de hekken komt rechtzetten. Die zijn onderweg.

Peter: Een bedrijf gebeld? Weten jullie hoeveel bouwvakkers er hier rondlopen? Die kunnen toch makkelijk die hekken even weghalen?

Frank: Dat doen ze niet. De hekken moeten geschoord worden en daar komt een gespecialiseerd bedrijf voor, die verantwoordelijk is voor de hekken.

Peter: Ja dat snap ik wel, maar je kan ze toch alvast van het fietspad afhalen. Het is echt levensgevaarlijk! Frank: Meneer, wij zijn er mee bezig. De mensen zijn onderweg. Peter: Dan ben ik uitgepraat. Goedemorgen, … dit was een mysteriebezoek van Bewuste Bouwers.

Dat laatste (het mysteriebezoek) is niet waar, maar ik kon het niet laten om dit te zeggen. Meewarig kijkt Frank mij aan en zegt niets meer.

* Frank is een gefingeerde naam


Veiligheidsbewustzijn ver te zoeken

Teleurgesteld over zo weinig veiligheidsbewustzijn loop ik het bouwterrein af. Wat hebben al die mooie woorden gisteren op het BLVC-café nu voor zin als de mensen op de werkvloer niet pro-actief de veiligheid borgen op een voor hun bekende onveilige situatie. Dan moet ik terugdenken aan de mooie woorden die de voorzitter van de Raad van Bestuur van dit aannemingsbedrijf zei in een filmpje dat is gemaakt voor de interne campagne Veiligheidsbewustzijn 2012 'Samen voor Veiligheid':

Voor mensen die niet meer mee willen werken aan veiligheid, is geen plaats meer in de toekomst van ons bedrijf’.


Drie uur later, de meeste scholieren zitten inmiddels veilig in de klas, rij ik om 10:35 uur nogmaals langs de bouwlocatie. Helaas liggen de bouwhekken dan nog steeds op het fietspad. Veiligheidsbewustzijn kan mooi verkondigd worden, maar zit duidelijk nog niet bij iedereen tussen de oren.


Op vrijdag 17 maart wordt de Dag van de Veiligheid georganiseerd, een initiatief van Bouwend Nederland, UNETO-VNI en de Aannemersfederatie Bouw & Infra (AFNL) in samenwerking met de Governance Code Veiligheid in de bouw. Het thema van deze dag is ‘Bewust Veilig’. Het aannemingsbedrijf heeft ervoor gekozen om hier invulling aan te geven door op 17 maart aandacht te schenken aan 'Zien, Handelen, Leren'. Kern van dit concept is het tonen van een proactieve houding: als je iets ziet, onderneem dan actie en deel vervolgens je ervaringen.


Reactie aannemingsbedrijf

Het gaat mij in deze blog niet om dit specifieke bouwbedrijf. Ik heb het voorval daarom voorgelegd aan de directie. De directeur Productie Bouw Zuid West heeft mij de volgende dag teruggebeld en onmiddellijk de volgende acties uitgezet, waaruit de goede intentie van het bedrijf blijkt:

  1. Er is een brononderzoek uitgevoerd, waarom de hekken konden omwaaien, zodat dit voortaan voorkomen wordt;
  2. De directeur heeft met alle betrokken medewerkers op het project een gesprek gehad en duidelijk gemaakt dat dit nooit meer mag voorkomen;
  3. Er is een verbeteractie uitgezet in het kader ‘Leren van ongevallen’, met uitwerking van dit voorval in een interne leerinstructie;
  4. Het leermoment wordt intern breed uitgezet en met mijn toestemming op 17 maart als voorbeeld gebruikt op de Dag van de Veiligheid.


Ondanks de positieve ambitie van deze directeur blijkt helaas uit cijfers van de Inspectie SZW dat het aantal ongevallen in de bouw en installatiebranche de afgelopen jaren oploopt. De heersende cultuur binnen de bouwwereld is wat veiligheid betreft hardnekkig. Er is nog een lange weg te gaan!

 

Copyright ©2017 Peter Veringmeier

9 commentaren tot heden...


Betr: Hoe groot is het veiligheidsbewustzijn bij aannemers?

Geweldig artikel wat perfect laat zien hoe veiligheidsbewustzijn in alle lagen van een bouwproject ervaren wordt.

Door Edwin Holla, Project manager bij Nuon (part of Vat op   maandag 20 maart 2017 11:12

Betr: Hoe groot is het veiligheidsbewustzijn bij aannemers?

Mooi voorbeeld hoe het er soms aan toe gaat op een bouwplaats; doordat veel zaken in onderaannemers zijn geregeld wordt ook vaak onterecht gezegd dat dan een ingehuurd specialistisch bedrijf verantwoordelijk is terwijl dit veilig werken bij het taken pakket van de uitvoerder zit en als het bedrijf het thema bewuste bouwer hanteert zal hij op het voorbeeld van langs het fietspad niet scoren bij een audit of onverwacht bezoek.

Door Arno Hartgers, Projectleider civiele techniek op   maandag 20 maart 2017 11:14

Betr: Hoe groot is het veiligheidsbewustzijn bij aannemers?

Hi peter, een mooi stuk hoe standaard wordt geregeerd op dergelijke zaken. Bedrijfsblindheid of doodgeknuppeld worden met slogans, campagnes, etcetera.
Toen ik het las moest ik gelijk denken aan vroeger toen we nog onder de vleugels van moeders opgroeide. Hoevaak werd ons niet verteld dat we moesten opletten en bepaalde dingen niet te doen. Op een gegeven hoorde je het al oude riedeltje niet meer en dan afwimpelen met de standaard tekst: " ja tuurlijk / doe ik altijd al, met de onmiskenbare diepe zucht van hun kinderlijke goedbedoelde bemoeienis. Tegenwoordig doen we het denk ik meer omdat het moet. Maar iedere vent/dame met gezond verstand snapt toch ook wel dat je het hoofd niet onder een rupsband moet leggen.... bedrijven kunnen beter werken aan de bewustwording over waar we mee bezig zijn. Bewust bezig zijn met je werk is de eerste stap. Daarna kennis vergroten.

Door Harold Mulder, Bedrijfsleider at Traffic & More op   maandag 20 maart 2017 11:16

Betr: Hoe groot is het veiligheidsbewustzijn bij aannemers?

Idd, slechte zaak!

Door Judith Stenvers, Per direct beschikbaar op   maandag 20 maart 2017 11:18

Betr: Hoe groot is het veiligheidsbewustzijn bij aannemers?

Ik heb dit hek 's morgens vroeg (voor zover 9 uur vroeg is....) zien liggen. Tegen 11 uur lag het nog precies zo, terwijl er wel mensen op de bouwplaats aanwezig waren. Slechte zaak. Niet alleen van de aannemer. Blijkbaar had ook de toezichthouder van de opdrachtgever dit blijkbaar niet opgemerkt....

Door Angela D., Civiele techniek/Infra techniek op   maandag 20 maart 2017 11:20

Betr: Hoe groot is het veiligheidsbewustzijn bij aannemers?

Peter Veringmeier heeft zijn blog voor publicatie aan ons getoond, hiermee getuigend van goed hoor- en wederhoor. Onze mening is dezelfde als van personen die reageren op zijn blog: een slechte zaak die met adequaat handelen eenvoudig had kunnen opgelost. We hebben daags na de mailtje van Peter Veringmeier met de uitvoerder, de veiligheidskundige en een directielid een analyse gemaakt en lering getrokken van deze case. Ik wil Peter Veringmeier bedanken voor zijn oplettendheid en kritische noot. Een veilige bouwplaats is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Door Glenn Metselaar, Hoofd communicatie Dura Vermeer op   maandag 3 april 2017 9:24

Betr: Hoe groot is het veiligheidsbewustzijn bij aannemers?

Het is beter niet al teveel slogans te hanteren, maar eerst en vooral intern de zaken op orde te hebben (krijgen).

Door Jan Marijnisen, Maco Consultancy op   maandag 3 april 2017 10:56

Betr: Hoe groot is het veiligheidsbewustzijn bij aannemers?

Met het toepassen van
Z I E N - H A N D E L E N - L E R E N had het hek nooit zo lang een gevaarlijke situatie veroorzaakt!

Door André van der Grift, Managing Director Saferail op   maandag 3 april 2017 10:59

Betr: Hoe groot is het veiligheidsbewustzijn bij aannemers?

En toch, natuurlijk is het niet goed wat er is gebeurd. Echter bouwvakkers zijn gewend hun taak af te maken. Hun taak is opbouwen van een project en niet het hekwerk herstellen. De klus moet af, daar worden ze voor betaald. Ze zijn van mening dat wanneer ze een hekwerk moeten herstellen een klus langer duurt. Ze zijn bang dat het geld kost. Leg uit dat gevaar ook geld kost, dat het ook het visitekaartje van het bedrijf parten kan spelen in zo'n geval.
Er is een verschil tussen aannemers en werklieden

Door Erik op   maandag 1 mei 2017 9:34

Uw naam:
Titel:
Opmerking:
Beveiligingscode
Voer de hierboven getoonde code in de hieronderstaande box.
Commentaar Toevoegen   Annuleren