Laatst reed ik op een autosnelweg met 3 rijstroken waarvan de linker rijstrook was afgesloten door middel van een rood kruis. Ik was op de middelste rijstrook een auto aan het inhalen en blijkbaar ging dat een andere bestuurder niet snel genoeg. Hij reed zonder blikken of blozen met een te hoge snelheid over de afgekruiste rijstrook, zodat hij weer een seconde sneller op zijn bestemming aan kon komen.
Wat bezielt mensen om rode kruizen te negeren, waarom staan ze er en hoe gaan weginspecteurs en wegwerkers ermee om. In
dit dossier ga ik dieper in op oorzaken, gevolgen en genomen maatregelen.
Ik heb groot respect voor weginspecteurs, die dag in dag uit klaar staan om te
zorgen dat wij veilig over rijks wegen kunnen blijven rijden. Dat dit niet
zonder gevaar is, bleek maar weer eens
op 15 juni, toen
voor de zoveelste keer in korte tijd een weginspecteur slachtoffer werd van een aanrijding. Het verbaast me dan ook dat
deze koene ridders na zoveel ongevallen nog steeds
met hun gele pick-up de weg op gaan en hun eigen veiligheid met beperkte middelen in de waagschaal leggen.
Gelden er voor weginspecteurs andere veiligheidsnormen?
Rijkswaterstaat heeft vanaf 23 maart 2015 op veertig plekken langs trajecten waarvan bekend is dat er regelmatig rode kruizen worden genegeerd bebording geplaatst met een boodschap die gericht is op het tegengaan van dit onwenselijk gedrag van weggebruikers.
In een weblog vraag ik me af hoe effectief deze borden zijn en of ze geen
precedentwerking oproepen.
Om uw kennis over planvorming, uitvoering en controle van verkeersmaatregelen optimaal te realiseren heeft Veringmeier Verkeersmanagement
weer een up-to-date cursusprogramma op het gebied van permanente en tijdelijke verkeersmaatregelen voor u klaar staan.
Aangepast aan de herziene richtlijnen Werk in uitvoering 96a/b kunt u voor het cursusseizoen 2015-2016 weer een keuze maken tussen verschillende opleidingslocaties en data verspreid over de verschillende regio's in Nederland.