indien u deze e-mail niet goed kunt lezen, klik dan hier voor een webversie
Verkeersmaatregelen.nl Verkeersmaatregelen.nl Verkeersmaatregelen.nl
Verkeersmaatregelen.nl Verkeersmaatregelen.nl Verkeersmaatregelen.nl
Verkeersmaatregelen.nl Verkeersmaatregelen.nl Verkeersmaatregelen.nl
Terug naar 100 km/h

De maximumsnelheid gaat overdag op alle snelwegen omlaag. Tussen 6:00 en 19:00 uur mag je nergens harder dan 100 km per uur rijden. ’s Avonds en ’s nachts mag je alleen harder op de wegen waar nu een maximumsnelheid van 120 of 130 km per uur geldt. Wanneer de verlaging precies in gaat, is nog onduidelijk. Minister Cora van Nieuwenhuizen (IenW) wil voor 1 december met een plan van aanpak komen. De snelheidsverlaging vergt voorbereidingen, zoals het plaatsen van nieuwe verkeersborden langs de kant van de weg.

 

Dat de minister beter kan investeren in aanpassing van de matrixborden lees je in mijn blog. Volgens een bordenfabrikant moeten er 1200 verkeersborden aangepast worden. Als de minister dit inderdaad overweegt, dan is het raadzaam om te onderzoeken hoe dat zo duurzaam mogelijk kan. De Duurzaamheidsindex van verkeersborden is daar een goede graadmeter voor.

 

In december geven wij weer enkele cursussen in Utrecht. Voor de noordelijke provincies komen wij eenmalig naar Emmen, waar we op 11 en 18 december een cursus Tijdelijke verkeersmaatregelen bij Korte klusjes geven. Daar hebben we ook een handig instructieboekje voor gemaakt.

 

Ons cursusprogramma voor 2020 staat online. Je kan kiezen uit een uitgebreid programma op het gebied van tijdelijke en permanente verkeersmaatregelen. Zo leer je bijvoorbeeld alles over wegkantcommunicatie tijdens de 8-daagse leergang PPL 'Toepassen en saneren verkeerstekens'. Schrijf je nu in! Alle data en locaties vind je op de website.

Blog
Snelheidsbeperking zonder verkeersborden

De Tweede Kamer wil dat de matrixborden boven de snelwegen, voor zover ze daarvoor geschikt zijn, standaard de actuele maximumsnelheid gaan aangeven. Een meerderheid steunde daartoe op 29 oktober jl. een voorstel van CDA-parlementariër Wytske de Pater-Postma. Actuele informatie kan automobilisten helpen boetes te vermijden, denkt De Pater-Postma. Minister van Verkeer Cora van Nieuwenhuizen aarzelt nog over het voorstel, mede omdat niet alle matrixborden in staat zijn een maximumsnelheid met drie cijfers weer te geven.

 

Vorige maand stond ik al stil bij nut en noodzaak van verkeersborden. September 2012 deed ik een voorstel om op de aankoop van verkeersborden langs autosnelwegen te besparen. Nu de minister overweegt om weer te investeren in de aanpassing van alle borden, wordt mijn voorstel ineens weer actueel.

Lees de blog
Onderzoek
Duurzaamheidsindex verkeersborden

De maximumsnelheid wordt overdag in het grootste deel van Nederland verlaagd naar 100 kilometer per uur. Voor de snelheid verlagende maatregel moeten naar schatting 1200 verkeersborden worden aangepast. Dat dit ook anders kan lees je in mijn blog. Naast de prijs, kwaliteit en veiligheid speelt ook de duurzaamheid (of circulariteit) een steeds grotere rol bij de inkoop van verkeersborden.

 

Om deze reden zijn er de afgelopen jaren verschillende verkeersborden ontwikkeld waarbij een andere biobased grondstof (bamboe) of gerecycled materiaal (Cradle-to-Cradle) wordt gebruikt of oude borden worden opgeknapt om opnieuw te gebruiken (refurbished).

 

De Vereniging van Nederlandse Verkeersborden Fabrikanten (VNVF) heeft CE Delft (als onafhankelijke partij) gevraagd om een methodiek te ontwikkelen die het makkelijker en toegankelijk maakt voor verkeersbordenproducenten om de duurzaamheid van hun verkeersbord te berekenen. Kortom een berekenmethodiek voor een duurzaamheidsscore.

Download het onderzoek
Hulpmiddel
Veilig werken bij kortdurende werkzaamheden

De meeste wegwerkzaamheden duren niet langer dan een dag. Speciaal voor deze werkzaamheden hebben wij een Instructieboekje Korte klusjes samengesteld. In dit instructieboekje kan je via een uniek stappenplan alle mogelijke afzettingsfiguren opzoeken voor kortdurende werkzaamheden.

 

Via 20 logische stappen leidt het instructieboekje de gebruiker voor een specifieke lokale werksituatie naar het juiste afzettingsfiguur en de bijbehorende bebording en bebakening.

 

Ook is er een Snelzoeksysteem waarmee je tot het juiste toe te passen afzettingsfiguur komt.

Bekijk het instructieboekje
Cursus
Tijdelijke verkeersmaatregelen bij korte klusjes

Mag je een rijdende afzetting gebruiken bij kortdurende statische werkzaamheden? Welke bebording en bebakening moet je minimaal toepassen? Hoe vind je het juiste afzettingsfiguur? Welke aanvullende maatregelen kan je toepassen?

 

Deze vragen worden beantwoord tijdens de cursus TT1 'Kortdurende wegafzettingen WIU96b'.  Je leert waar je op moet letten bij kortdurende werkzaamheden en welke afzettingsmaterialen je daarbij nodig hebt. Het stappenplan en het snelzoeksysteem uit het instructieboekje worden uitgelegd en er worden diverse praktijksituaties met het boekje geoefend.

 

De cursus wordt in Utrecht, Emmen en Eindhoven gegeven vanaf 10 december. Voor de exacte data en locaties kijk je in onze cursusplanner.

Meer informatie
Actueel
Actualisering Hoofdstuk 62 Verkeersmaatregelen bij werk in uitvoering

De RAW-systematiek vormt een stelsel van administratieve en technische voorwaarden voor alle soorten bouwcontracten. CROW actualiseert de bepalingen en resultaatsbeschrijvingen van de RAW-systematiek met betrekking tot deelhoofdstuk 62.1 Verkeersmaatregelen bij werk in uitvoering.

 

Tot 9 december 2019 kan commentaar op deze tervisielegging worden geleverd. Het commentaar zal worden verwerkt waarna de teksten definitief zullen worden vastgesteld volgens de gangbare procedures.

Bekijk de tervisielegging
Leergang
Het juiste bord op de juiste plaats!

 Zijn alle verkeersborden wel nodig? Van belang is dat er van te voren wordt gekeken of het desbetreffende verkeersbord een bepaalde functie of toegevoegde waarde heeft.

 

Je leert in de 8-daagse leergang PPL 'Toepassen en saneren verkeerstekens' de betekenis van de verkeersborden uit bijlage I, behorende bij het RVV 1990, hoofdstukken A tot en met L, de onderborden en de straatnaamborden. Met deze leergang verkrijg je de basis voor het systematisch toepassen en saneren van verkeersborden.

 

Je kunt de 3 cursussen uit de leergang ook afzonderlijk volgen:

  • De 2-daagse cursus PP1 'Kwalitatief beheer verkeerstekens'
  • De 4-daagse cursus PP2 'Geboden en verboden in het verkeer'
  • De 2-daagse cursus PP3 'Waarschuwen en informeren van het verkeer'
  •  

    We geven de cursussen vanaf 7 januari t/m 12 maart 2020 op 3 verschillende locaties. Voor de exacte data en locaties kijk je in onze cursusplanner.

    Meer informatie
    Pilot
    Weginspecteurs op de motor moeten zorgen voor betere doorstroming

    In Amsterdam is de pilot Stedelijk Incidentenmanagement gestart. Weginspecteurs op motoren worden ingezet om snel in te kunnen grijpen bij ongevallen en werkzaamheden.

     

    De pilot is een samenwerking tusen politie, handhaving, GVB en de verkeerscentrale. Tijdens de ochtend- en avondspits rijden twee weginspecteurs op motoren rond door Amsterdam. De inspecteurs staan in contact met de verkeerscentrale en zo kan er snel actie ondernomen worden als er ergens in de stad oponthoud is.

     

    Eind van het jaar zal uit evaluatie van de proef moeten blijken of Stedelijk Incidentenmanagement een structurele bijdrage kan leveren aan de bereikbaarheid van Amsterdam.

    Bekijk de video
    Meer informatie en advies

    Bij Veringmeier Opleidingen is veel mogelijk. Wil je een cursus voor een halve dag of een hele dag? Ben jij geïnteresseerd in een incompany cursus of heb je vragen? Neem gerust contact met ons op.

     

    Wil je een studieadvies die past bij jouw functie, vul dan het informatieformulier in of stuur een e-mail naar opleidingen@veringmeier.nl. Je kunt ons op werkdagen ook telefonisch bereiken via 0182 - 640 635. Ook kun je een gratis gesprek aanvragen op een dag en tijdstip naar keuze. Bij een bezoek bij jou op locatie laten we ook graag het lesmateriaal zien waarmee wij werken.

     

    Je krijgt altijd een persoonlijk advies van onze deskundige opleidingsadviseur!

    Meer informatie
     
    Zuidkade 110 | 2741 JG Waddinxveen | tel: 0182 635 216 | e-mail: verkeer@veringmeier.nl
    Contactgegevens wijzigen | Uitschrijven | Aanmelden